Liten efterrätt

  2013-08-08 / 18:57:17 / Övrigt bak /
 
För några dagar sen fick vi krusbär av en vän och jag tänkte att det skulle ju vara kul att göra något med dom istället för att bara äta som de var. Sen fanns det också smördeg i kylen så tillslut fick jag ihop det här.
Smördeg med vanilj och krusbärskräm.
Jag gjorde inte krusbärskrämen så söt utan tänkte att det räckte med den söta vaniljkrämen och tillsammans blev det väldigt gott. 
 
Krusbärskräm
ca 3 dl krusbär
3/4 dl socker
½ dl vatten
1 msk potatismjöl
 
Lägg krusbären, socker och vatten i en kastrull. Låt det koka tills krusbären har börjat spricka. Ta av från värmen och blanda potatismjöl med lite vatten (precis så det går ihop), vispa ner det i krämen och sät tillbaka på värmen. Det får bara precis koka upp till en bubbla annars tjocknar det inte.
 
Vaniljkräm
Ett paket philadelphiaost 
ca 1 tsk vaniljextrakt 
2 msk florsocker
 
Vispa ihop allt och tillsätt ev lite mer florsocker eller vanilj om du vill.
 
 
Smörj en teflonmuffinsform med lite smör. Skär upp smördegen i 12 lika stora bitar (min deg var bara att rulla upp och det blev 12 lagom stora bitar, men man kan behöva kavla ut om den är tjock). 
Lägg försiktigt ner en bit i varje form och picka hål i den i botten, (jag glömde de, därför de är uppblåsta i mitten)
 
Grädda i ugnen på 200 grader i ungefär 20 min.
Låt de svalna lite och fyll sedan med krämerna.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious