Squashgratäng

  2013-08-05 / 01:35:17 / Mat /
 
 
Recept på denna underbara gratäng hittade jag "maten runt medelhavet" en rejält stor bok fylld med massa fina recept. Finns nog fortfarande att köpa lite här och där.
 
Bilderna är från första gången jag gjorde det och då skar jag squaschen på längden men andra gången i skivor och det blev mycket bättre. Gick ju lite lättare att passa det i formen.
 
Jag använde mig av squasch för min syster tycker inte om aubergine. Men om man använder aubergine kom då ihåg att blötlägga med salt och sedan skölj av för annars kan det bli beskt.
 

 
 
 
Nu till receptet som är precis lagom för 3 personer
 
Två squasch (beroende på storlek)
5 dl passerade tomater
225 g mozarella
Parmensan
Färsk basilika
Salt
Peppar
 
Sätt ugnen på 175 grader
Skär squaschen i skivor och stek gyllenbruna i lite olivolja i en stekpanna. Låt de sedan ligga en stund mellan hushållspapper.
Smörj in en ugnform och lägg ut ett lager squash i botten. Ha sedan på några matskedar passerad tomat, krydda med salt och peppar. Lägg på lite mozarella, en näve parmesan och färsk riven basilika.
Börja om igen och lägg squsch och avsluta allt med ost.
 
Grädda 30 minuter och låt sedan stå framme yttligare 30 min innan du äter den. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious