Valnötstårta med ganach

  2013-05-01 / 18:39:34 / Tårtor /
 
Invigde min nya fina bakform när jag gjorde denna lilla tårtan. Formen är bara 13 cm i diameter och med ett halvt recept blir det en gullig liten tårta som räcker gott och väl för min familj. Tiden i ugnen beros ju på vilken form man använder eller om man väljer att göra dubbla satsen (som blir en normal stor tårta). 

75 gram hackad mörk choklad
50 g smör
1 1/4 dl vetemjöl
1/4 tsk bakpulver
1 msk kakao
1 ½ dl socker
1 ägg
½ dl mjölk
En nypa salt
En näve grovt hackade valnötter

Smält choklad och smör i vattenbad och låt svalna något. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Sikta vetemjöl, kakao, salt och bakpulver i en annan bunke och rör sedan ner i äggblandningen. Tillsätt det mjölk och valnötter.
Grädda i 175 grader tills kakan är klar, ca 20 min. 
Låt svalna

50 g hackad choklad
½ dl grädde

Koka upp grädde, ta va från plattan och rör ner chokladen. Låt stå tills det tjocknat, ca 15 min. Bred ut över kakan och toppa med valnötter.


angelica

åh vad god den såg ut!

2013-05-07 @ 08:03:47
URL: http://indianchief.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious