Persikogalett

  2013-09-23 / 17:10:00 / Övrigt bak /
 
Ja bilderna blev ju som dom blev. Tog den på fula bänken i köket för köksbordet var fyllt med mina böcker eftersom jag har prov både imorgon och på onsdag och matbordet var fullt med systers böcker. Alla bilder har olika ljus och ja, jag ska lägga ner mer tid på att fota. Övning ger fördighet som jag säger sagt tusen gånger.
 
Kan stolt säga att recept är alldeles eget. Första fösöker och det blev faktiskt bra, Pajerna lite sådär för det va för lite fyllning och de blev rätt fula. Men galetterna blev verkligen hur goda som helst!
 
 
Deg:
300 g mjöl
175 g smör
½ dl kallt vatten
1 msk florsocker
nypa salt
 
Kör allt förutom mjölet i matberedare. "Pulsa" i mjölet så det precis går ihop till en deg. Plasta in och lägg i kyl minst 30 minuter.
 
Fyllning:
4 skivade persikor
125 g hallon
1 msk majsstärkelse
1 tsk vaniljsocker
½ dl strösocker
25 g smör
 
Blanda ihop allt förutom smöret försiktigt.
 
Kavla ut degen till 13 cm runda cirklar. Fyll dem persikofyllningen men lämna 2 cm längst ut. Pensla längst ut och vik in. Pensla igen med ägg och strö på strösocker. Lägg på små klickar av smör och ställ in i kylen cirka 30 minuter, så de håller formen bättre i ugnen.
Grädda i cirka 15 minuter på 175 grader.
 
Det räcker till ungefär 8-9 st 13 cm galetter. Jag gjorde ju då 3 pajer också så det blev bara 5.
 
 
paj 35 min


Amanda

Ser som vanligt jättegott ut! Jag undrar om du har något bra recept på en "höstig" pasta? Kram

2013-09-23 @ 21:04:44
URL: http://claraamanda.blogg.se
Amanda

Svar: Tack så mycket! :)

2013-09-24 @ 08:42:51
URL: http://claraamanda.blogg.se
Turid

Vilka fina du har gjort! Ser jättegott ut!

2013-09-24 @ 15:05:56
URL: http://www.travelandfashion.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious