Rabarberpaj och vaniljsås

  2014-04-17 / 14:37:00 / Övrigt bak /
 
 
 
När jag var liten tyckte jag verkligen inte om vaniljsås. Alla tyckte jag var konstigt för hur kunde jag äta äpplepaj utan vaniljsås det gick ju inte. Men inte så konstigt att jag inte tyckte om det för det man fick var sån där hemskt gjord på pulver utblandat med vatten eller möjligtvis mjölk. Den smakar ju bara inte gott och blir alldeles gummiaktig. Så varför inte ägna kanske 3 minuter längre tid att göra en riktig vanlijsås. För det tar verkligen inte lång tid eller är krångligt. Den andra versionen som jag skrivit där nere går lite snabbare och är lite lättare. Och om man inte har vaniljstång eller tycker det är för dyrt så använd ett bra vaniljsocker för det kommer ändå bli godare än den köpta.
 
Sen pajen, så god den blev. Använde frysta rabarber så strödde på en matsked potatismjöl och rörde runt i rabarben så det inte skulle bli för mycket vätska men det behövs inte om man använder färska. I hörnen blev den sådär härligt seg och kolaaktig eftersom socker bubblat upp i ugnen. Det extra saltet gör det extra gott och förhöjer smakerna och ger det en lite sådär salt smak. 
 
En smart sak är att göra extra mycket smulor och frysa in. Då är det bara att ta fram när man ska få oväntade gäster och lägga över några goda bär eller någon frukt och stoppa in i ugnen en stund. 
 
 
Rabarberpaj
150 g smör
3 dl vetmjöl
1,5 dl socker
1 rågad dl havregryn
1 stor nypa flingsalt
 
Blanda ihop allt till smulor i matberedare eller för hand. 
 
700 g rabarber
1,5 dl socker
 
Rör ihop det i en ungsform och strö på smulorna. Grädda ca 25 minuter i 225 grader
 
Vaniljsås
2 dl mjölk
2 dl grädde
1 vaniljstång 
4 äggulor
1 dl strösocker
1 tsk maizena
 
Koka upp mjölk, grädde och fröna + vaniljstången. Vispa ihop äggulorna, maizena och socker i en skål. Häll över gräddmjölken i äggulorna och vispa ordentligt. Häll tillbaka i kastrullen och koka upp till första bubblan (eller 84 grader) under omrörning på medelvärme. Sila.
 
eller
 
Skippa maizenat och lägg till en äggula. Rör ihop allt i en kastrull på medelvärme och rör tills första bubblan. Dra av från plattan och sila. 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious