Wienguide

  2014-07-06 / 13:05:00 / Resa /
Här kommer Wienguiden jag skrev att jag skulle göra, är väl mer en lista på de saker vi hann med att göra under våra dagar i Wien. Det är verkligen en jättefin stad med massa fina gator och cafeer. Finnns väldigt mycket ekologiska butiker/restauranger och också mycket vegetarisk/veganskt. Tyvärr var det inte så mycket shoppingbutiker där för mig. Det nästan bara dyra märkesbutiker. Det som fanns var en H&M, zara och body shop ungefär. Fanns några gallerior men tyckte det inte direkt var någonting där heller.
 
 
HOTEL DE FRANCEVi var lite lata och småstressade för vi var ute sent med att beställa resan. Köpte paketpris och tillslut blev det hotellet hotel de france. Men det var väldigt bra, trevlig personal och väldigt fint. Sämst var att sängen och kuddarna var hemska och jag sov dåligt hela resan. Men frukosten var väldigt bra så det blev jag glad över. Fanns väldigt mycket som soppa, korv, ägg, pannkakor (med nutella till), bröd, yoghurt, frukt och bakverk. Negativa var då kaffet som inte va direkt gott
 
 
 
 
SCHÖNBRUNN är ett jättestort slott, verkligen enormt och trädgården är ännu större. Där kan man verkligen spendera en hel dag att bara gå runt och kolla på utsikten och den otroliga trädgården. Att tänka sig att folk har bott där är rätt sjukt. Uppe på en kulle ovanför fontänen var en terass där man kunde gå upp och kolla på utsikten men efter att gå upp för backen var vi trötta och alldeles för sugna på kaffe. 
 
 
En lite kul grej var att de hade en strudelshow. Man fick köpa en strudel och kaffe och sätta sig och kolla på medans en tjej förklarade och visade hur de gör sina strudel där. Receptet ska vara 100 år gammalt och efter showen fick man med ett recept. Ska bli kul att testa göra det någon gång. 
 
 
 
Fikade på cafét som låg där, en väldigt god chokladtårta men har insett att Tyskland/Österrike har nojja på att ha sprit i alla chokladbakverk. Ja de ger det bättre konsistens men är inte så glad i smaken av det tyvärr.
 
 
STEFANSDOME. Mitt i centrum ligger den enorma kyrkan stefamsdome. Väldigt fin och gillar verkligen taket på den. Läste någonstans att man kunde gå upp i den men förstod inte vart så det blev tyvärr inte av att vi gjorde det.
 
 
 
NASCHMARKT är en väldigt stor marknad lite utanför stan. Öppet varje dag och säljer frukter, grönsaker, ost, oljor ja allt sånt som brukar finnas på matmarkander. På lördagar är det fullt med kläder där också, men tyvärr var inte vi där under helgen så det får bli nästa gång om det blir en nästa gång.
 
 
Efter att ha gått på markanden en stund blev vi som vanligt kaffesugna och tog första bästa stället och satte oss ner. Lyckades välja ett väldigt bra, sånt ställe jag verkligen vill tillbaka till. Även fats vi nyss ätit massa frukost på hotellet så köpte vi en frukost för två att dela på. Till det drack vi islatte och lemonad. Stället heter Neni och här är deras hemsida om ni vill kika.
 
 

ZUCKERLWERKSTATT Varje dag när vi gick från hotellet till centrum gick vi förbi denna lilla karamellbutiken. Klart jag inte kan låta bli att gå in i den då. Började prata med en av killarna om jobb, socker, sverige, gränna osv. Om 1 timme skulle de börja göra karameller så han tyckte jag skulle komma tillbaka då och kolla. Så kom tillbaka och kollade på och pratade medans de gjorde chokladkarameller. De gör allt där i butiken och allt för hand. Köpte med några påsar hem och de är så goda och bra storlek för de är väldigt små. En av dem är med choklad i och mint runtomkring och de är så så goda. Hur kul skulle det inte vara att jobba eller ha praktik där, men lite problem med att ha någonstans att bo. 
 

TIAN VIENNA Jag googlade ju massa på ställen vi skulle till innan vi åkte. Att hitta fina cafeer är ju inte svårt men ville ha någon nice vegetarisk restaurang vilket inte va svårt för det fanns väldigt många men alla hemsidor såg så tråkiga ut haha.. Men så hittade jag "Tian" en vegetarisk och ekologisk restauang och som har en michelin stjärna. Middag kanske skulle bli lite mycket där så vi åt lunch där men tyckte det var som en lyxmiddag. Väldigt gott, väldigt fint och väldigt inspirerande. Första gången jag åt risottot och det var verkligen så gott, måste testa göra det själv. Drack epresso med bara lite mjölk, lite stark men gick faktiskt att dricka haha. Efterrätten var lite så där men mitt fel för jag inte tänkte på att jag inte tycker om körsbär som är tillagade och med sprit i... Men annars var det väldigt gott och värt pengarna.
 
YAAM En lite udda buffeeresturang där man istället väger all mat och sedan betalar. Det fanns massor att välja mellan och allt var antingen glutenfritt, laktosfritt, vegan eller vegetariskt. Fanns också soppor och efterätter. Tyvärr var det rättså dyrt men väldigt gott. Vet inte om det var vi som råkade få hemska servitörer eller om det är något de är dåliga på men det förstörde vårt besök rättså mycket. 

 
 

CAFE CENTRAL är ett känd ställe i Wien. Kanske inte ser mycket ut på utsidan men inne är det väldigt stort, gammalt och klassiskt. Åt middag där och jag åt självklart efterrätt. På dagarna finns det också lunch och massvis med bakverk. 
 
 
CAFE DEMEL är också en känt ställe i Wien. En kul grej där var att en konditorisal var det glasväggar runt så man kunde se dem sitta och arbeta och göra sakerna till cafet. Kaffet här var starkt, jag som klagat på det blaskiga som var på många ställen.. men här kanske det var lite väl starkt. Men det var ändå väldigt gott. Till kaffet åt vi glass och det blev en med viol och blåbär och den var så himla god. Ska ta och köpa violessens för hade helt glömt bort hur otroligt gott det är. 

 
ZANONI & ZANONI. Som sagt fanns det väldigt stort utbud av ekologisk, vegansk osv. På zanoni & zanoni fanns det mängder av glasser och också en hel del veganska. Jag tog en mango och en citron och det var väldigt gott. Däremot var kaffet inte så speciellt bra, vad är grejen med att det ska vara så svårt att skumma mjölk...

xx



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious