Jordnöt och havrebars

  2014-05-17 / 20:24:00 / Övrigt bak /
 
 
 
 
 
Gjorde så goda bars för några dagar sen. Tänkt att jag alltid ska ha såna här i kylen så man lätt kan ta med till skolan/jobbet som mini lunch eller mellanmål. Men blir liksom aldrig av att man gör dom och de här blev så goda att jag snart ätiti upp alla. Nästan en hel burk jordnötssmör gick åt men blev ändå inte för mycket jordnötssmak. Daddlar i istället för socker och ja man kan säga att det är rättså nyttiga om inte väldigt. Om daddlarna är väldigt färska går det bra att mosa de med en gaffel annars mixa de lite i matberedare.
 
Receptet är från Sprouted kitchen, så jag älskar den bloggen absolut en av mina favoriter. De har mycket bra vegetariska recept också. Blev överlycklig när jag såg att hon gillade min bild på bars som jag la ut på instagram. Men hon är inte svensk och skriver ofta sina recept i cups och tyvärr var jag inte smart nog att väga ingredienserna men här kommer receptet med engelska mått.
 
1 ½ cups havregryn
2 cups rispuffar
½ cup hackade mandlar
1 tbsp bovete
1 tsbp chiafrön
2 cups daddlar
1/3 cups lönnsirap (jag använde sirap)
1 cup jordnötssmör
1 tsp vanilj
1 nypa salt
50 g mörk choklad
 
Sätt ugnen på 180 grader. Häll ut havregrynen på en plåt och rosta ca 10 minuter, låt svalna.
 
Blanda rispuffar, mandlar, bovete och chiafrön i en stor skål. Mixa daddlarna, häll eventuelt i lite vatten om de blir torrt. Blanda sirap, jordnötssmör och salt i en kastrull och värm lite snabbt tills det går ihop.
 
Blanda ihop allt, lättast att använda händerna så det inte blir klumpar. 
 
Lätt bakplåtspapper i en form och tryck ut. Smält choklad och häll över, om man orkar kan man ju temperera chokladen men det gjorde inte jag. Ställ in i kylen och skär sedan i lagom bitar. Kan frysas men håller ca 1 vecka i kylen. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious