Kikärtsröra i filodeg

  2014-05-03 / 17:07:17 / Allmänt /
 
Dom här söta vegetariska filoknyterna gjorde jag för ett tag sen. En fyllning av kikärter, spenat, fetaost och lite annat. Var lat och använde kikärter i burk men nästa gång ska jag koka egna. Denna sats gör fyra stora men man kan ju också göra fler små. Skulle vara perfekt att göra mini och ha som plockmat på en buffe eller något. Till åt vi en vanlig sallad, passar bra eftersom det är lite mastigt. 
Liknande röra (med avokado, mandel, creme fraiche och örter) använde jag till mina quesadillas och det blev jättegott. 
 
1 burk kikärter (400 g)
100 g fetaost
100 g babyspenat
1 citron
1 chili (beroende på hur stark den är)
4 filodegsark
salt,peppar,chilikrydda
Mixa allt i mixer eller matberedare. Lägg 1/4 av fyllningen i mitten av et filodegsark och tryck ett hål i mitten. Vik försiktigt upp sidorna och tryck ihop lite så det håller ihop. Stek de snabbt i stekpanna och lägg sedan över i en form (eller om ni har en ugnssäker stekpana) och ställ in i en 225 graders varm ugn i 5-10 minuter till fin färg. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious