Rabarber och jordgubbskompott med vit chokladmousse

  2014-05-10 / 19:02:00 / Dessert /
 
Oj vilket långt namn det fick bli på detta. Men gjorde denna Rabarber och jordgubbskompott med vit chokladmousse och lime till mamma igår. Kan lite stolt säga att det är egna recept på kompotten och moussen, brukar ju alltid bara följa recept och göra lite små ändringar. Fick ideen att använda chiafrön i kompotten av Emelie Holm när hon var med i nyhetsmorgon på tv4. Väldigt smart det istället för att använda poatismjöl eller annat redningsmjöl som jag inte tycker är så kul. Tycker moussen blev så god, limen passa så bra ihop med den vita chokladen och kompotten, tycker jag i alla fall. 
 
Receptet på crumblen är inte mitt utan snodde det ur Werner Vögelins ena bok som pappa hade. Kommer inte ihåg vad den hette men den var fyllt av härliga mat och dessertrecept och också konst. Rabarbern skulle vara i ugnen i 12 timmar men jag råkade läsa fel och trodde det skulle vara 150 grader så efter en liten stund undra jag varför de blev bruna så fort så insåg jag att det skulle vara 50 grader så sänkte värmen och lät de stå inne i 3 timmar till och det blev lagom. 
 
Ska börja leta efter portionsglas att göra såna här efterätter i för dom på bilden är så stora så det blir för mycket att fylla dom som jag gjorde, nästan lagom med en halv. Skulle va kul att ha lite olika glas och vi har mycket hemma man allt är i fel storlek...
 
Blir ungefär 6 portioner
Rabarber och jordgubbskompott
1 stor rabarber 
500 g jordgubb
1 ½ dl rårössocker
3 msk chiafrön
 
Blanda allt i en kastrull och koka upp. Låt det småkoka ca 15 minuter. Kan behövas mindre/mer socker berende på hur sura rabarbern och jordgubbar är, kompotten ska helst vara rätt syrlig eftersom moussen är så söt.
 
Vit choklad och limemousse
3 dl grädde
200 g vit choklad
2 ägg, delade
2 tsk limesaft
skal från 2 lime
1 tsk socker
 
Smält chokladen i micro eller över vattenbad. Vispa grädden. Dela äggen och vispa äggvitorna. Rör ihop äggulorna med lime, limeskal och lite socker (sockret egentligen kanske inte). Rör ner äggulorna i den vita chokalden och blanda ordentligt. Rör ner lite grädde och vänd sedan ner allt i resten av grädden. Vänd sist ner äggvitorna.
 
Lägg lite kompott i ett glas eller annan skål och häll sedan mousse ovanpå . Eftersom det inte är något gelatin i moussen tar det en stund för den att stelna. Så ställ några timmar i kylan eller under natten. 
 
Rabarberkrisp
75 g smör
50 g socker
140 g mjöl
1 litet ägg (dela annars ett stort)
 
Blanda allt, plasta och låt vila i kylen minst 1 timme. Kavla ut tunt och baka av 20 min i 150 grader.
 
½ dl socker
1 msk glykos
 
Smula den avbakade degen. Karamelisera socker och glykos i en stekpanna. Tillsätt degen och rör om. Häll ut på bakplåtspapper och låt svalna. Krossa sedan det i mortel.
 
1 rabarber
Skala och skiva tunt (jag använde en skalare för att skiva). Torka i 12 timmar i en 55 graders varm ugn. Krossa och blanda med det krossade kakakrispet. 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious