Butternutsoppa och polkabetschips

  2014-10-10 / 20:05:00 / Mat /
 
 
Tänkt länge att jag borde göra soppor för det är så gott och enkelt att göra och äntligen har jag börjat göra det oftare. Detta är en med butternut pumpa men hade också i några morötter för att den inte skulle bli "för mycket". För att få lite mer syra och djup i den hade jag i äppelcidervinäger och längst in i skåpet hittade jag en balsamvinäger som är så god som jag också hade i. Det blev en bra balans. 
 
 
 
 
För någon dag sen hittade jag bortglömda polkabetor i kylen som vi köpte på gunneboslotts ekomarknad men det var fortfarande lika fräscha. Kom på att jag får lite dåliga associationer av råa rödbetor/polkabetor men sen kom jag på att fritera jordärtskockar är ju helt sinnesjukt gott så då måste det väl funka bra att göra det med polkabeta. Så hyvlade tunna skivor med osthyvel och friterade med bara någon centimeter olja i kastrull några minuter och det blev jättegott. Höll ungefär oljans temperatur på 140-150 grader. Lite salt när de är klara och på några minuter är de slut, det går verkligen inte bara att ta ett.
 
Soppan Fräs vitlök och lök i olja i en kastrull. Skär morot och butternut i rättså små bitar. Låt stå några minuter och täck sedan med vatten. Låt det koka ungefär 20 minuter till morot och butternutten är mjuka. Mixa till den är slät och späd ev ut med mer vatten. Krydda med salt, peppar, caynepennar, appelcidervinäger och balsamvinäger. 
 
 
xx
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious