Bananbröd

  2014-07-04 / 21:36:52 / Bröd /
Sov länge idag, alldeles för länge men det var rätt så skönt ändå. Åt frukost och tog in bussen till stan. Mötte upp ull efter hon slutat jobbet. Helt sjukt men idag har jag köpt min balklänning för studenten som inte är förns om ett år.. Hoppas inte jag ändrar mig men nu älskar jag den. Vit, lång, enkel precis så jag ville ha den. Ull oh jag fikade på da matteo (självklart blir det där när jag är med) drack kaffe, åt grillad macka och delade på en god morotakaka. 






Sagt i snart ett halvår att jag ska göra bananbröd men det blir aldrig av. Men nu äntligen blev det av. Hittar aldrig något recept jag vill ha så nu gjorde jag ett eget genom att blanda tre olika. Och det blev väldigt bra, lagom med kokos, inte så väldig söt, gott med citron i och valnötter jag älskar så. Hade inte med någon choklad denna gång med det ska jag absolut nästa.

3 mogna bananer
2 ägg
1/2 dl farinsocker
75 g smör
6 dadlar
1 knivspets vaniljfrön
1 tsk citronsaft
Skal av en halv citron
210 g vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 dl valnötter
100 g mörk choklad

Smält smöret och låt det svalna. Mosa dadlar och banan med en gaffel. Rör i citron, skal och vanilj. Vispa i en annan skål ägg, smör och farinsocker riktigt fluffigt. Vänd ner bananblandningen. Rör ihop mjöl, salt och bakpulver i en skål. Sikta och vänd ner i smeten. Om du vill ha nötter eller choklad i vänd ner det nu. Smöra en form och "bröa" med kokosflingor (om du vill) annars går det bra med lite mjöl eller brödsmulor. Grädda ca 30 minuter i 175 grader.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious