Granola

  2013-05-25 / 13:27:25 / Frukost /
 
Denna lördag tänkte jag skriva lite om müsli/granola. Googlade och fick reda på skillnaden mellan dem och det är att granolan är ofta kripsigare och muli är mer torr.
 
 
Att göra granola är hur enkelt som helst och det blir mycket godare än köpt. Eller så kan man ju göra den efter sin favoritmusli, bara att ta samma ingredienser i. 
 
Grunden till müslin jag gör är:
Dinkel flingor
Havregryn
Solrosfrön
Pumpakärnor
Linfrön
Torkad frukt

½ dl rapsolja
½ dl vatten
½ dl honung

Jag blandar ihop allt (förutom frukten) i en stor skål så det blir lite under 2 liter för det är så mycket som det rymmer i min glasburk. Om man gör mer behöver det längre tid i ugnen.

Jag häller ut det på en plåt och gräddar i ugnen cirka 25 min i 175 grader. Lite då och då tar jag ut plåten och rör om. När det har svalnat blandar jag i frukt och ev kokosflingor sedan lägger jag det i en lufttät burk. 
 
 
 
 
Men man kan göra nästan hur som helst med granola. Det är bara använda fantasin lite och blanda ihop det man tror tycker är gott. Här är lite tips på vad man kan ha i förutom de jag skrev där uppe

Rågflingor
Havrekli
Rispuffar
Quinoapuffar
Valnötter/Mandel/hasselnötter/pistagenötter
Kokosflakes
Äpplejuice
 
Torkade:
Tranbär
Russin
Fikon
Aprikos
Blåbär
Berberries
Gojibär
 


Tess

Vad härligt att höra! Det har jag faktiskt! Jag läste precis ut "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" av Linda Olsson, den är så vansinnigt vacker. Så den är verkligen varmt rekommenderad av mig! Stor kram

2013-05-26 @ 22:39:49
URL: http://inifranochut.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious