Citron och lakrits

  2014-07-29 / 10:49:42 / Dessert /
 
Ibland när man är sugen på glass tar man ut en ur frysen och den är stenhård och minutrarna man måste vänta för att kunna skeda ur lite känns som en evighet. Men när man inte vill att den ska smälta går det på sekunder. Kan ju bero på att det var säkert över 25 grader i köket när jag gjorde detta (men jag klagar inte på värmen!! älskar den). 
 
Lakrits och citron ska ju vara en sån där typisk kombination men vet inte om jag någonstans ätit det tillsammans. Är jag ensam om att inte tycka det är sådär jättegott? Jag skulle ju inte tacka nej till det om jag blev serverad det men själv gör jag nog det inte på ett tag. 
 
Testade göra lakritssorbet och den blev så bra i konsitensen, bättre än köpt gräddglass, beror antagligen på saltet i lakritsen. Kanske ska testa göra någon salt kolaglass det borde också bli bra. Samtidigt gjorde jag (så bra med två skålar till glassmaskinen) flädersorbet av saften jag gjorde tidigare i somras. Den blev inte lika bra i konsistensen men smakade väldigt bra med lakritsen, syran bröt av bra. Så fick en prima chans att testbaka lite. Blev en vanlig citronpaj (med en hemskt jobbig mördeg), flädersorbet, lakritssorbet, citronmeliss och lakritsmaränger jag gjorde för länge sen. 
 
xx



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious