Blomkålssoppa

  2014-03-21 / 17:00:11 / Mat /
 
 
Nej jag har inte gått och blivit smågalen. Blomkålssoppa jo förstår att det inte låter så roligt, kanske något de åt i Emil i Lönneberga filmerna. Men man vet aldrig förns man provet (som de sa i modig filmen jag såg igår..) Så testade att göra det eftersom vi hade fått hem ett blomkålshuvud i årstidernas låda. Jag råkade bryna löken lite för mycket därför den är lite mörk men det gör ingen direkt skillnad i smaken. Kanske inte det roligaste men jo den är god och går rätt så snabbt eftersom den inte behöver stå och koka så länge.
 
1 blomkålshuvud 
1 lök
Chili (helst färsk ta annars chilipeppar på burk)
2 vitlöksklyftor
Timjan
1 purjolök
1 liter vatten
salt och peppar
citron
En näve mandlar
 
Stek hackad lök, vitlök och chili i en kastrull med en skvätt olivolja tills löken mjuknat. Lägg i hackad purjolök och blomkål (man kan ta med en bit av själken också). Stek det några minuter. Häll i vattnet (man kan börja med ca 8 dl och sedan ha i mer om den är för tjock). Låt det koka upp och sjud sedan ca 20 min.
Hacka mandlar grovt och stek med lite salt i en stekpanna.
Mixa soppan slät och krydda med salt, peppar och färsk hackad timjan. Pressa i lite citron (välj själv hur mycket). Späd eventuellt ut med resten av vattnet.
Räcker till ungefär 4 personer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious